Start-up guide

How to start a start-up

 

Idee

Als je een start-up wilt beginnen dan is een goed idee van levensbelang. Als het idee aanvoelt als een belangrijke missie dan zal jijzelf, maar ook je team deze missie met passie uitvoeren.
Denk eerst aan de markt waarvoor je een product maakt. Dit kan het beste een kleine snelgroeiende markt zijn. Bedenk het idee met oog op de toekomst.

Product

Bouw iets wat veel gebruikers leuk vinden of bouw iets waar een paar gebruikers echt van houden. Het advies is de laatste van de twee omdat als een gebruiker echt om een product geeft en er echt van houd dan zal hij dit zeker doorvertellen aan zijn vrienden en mensen waarom hij geeft. Zo ontstaat er een organische groeiende markt

Users

Testen je product bij een klein aantal testgebruikers. Vraag deze mensen wat ze leuk vinden, wat ze zouden betalen en waarom ze het zouden aanbevelen. Dit blijf je herhalen tot je een product hebt bedacht waar gebruikers echt van houden.

De enige echte goede reden om een start-up te beginnen is passie, omdat je het simpelweg niet kunt laten. Je moet het gewoon doen.

 


 

Before the start-up

 

Hier moet je aan denken voor dat je een start-up begint

1. Je moet je intuïtie over mensen vertrouwen. Kies de mensen waarmee je samen wilt werken op basis van je gevoel. Hetzelfde als het kiezen van je vrienden.
2. Investeerders komen makkelijk wanneer je een snelgroeiende bedrijf heb. Je moet ze het gewoon vertellen.
3. Snel groeien is simpel. Maak een product waar mensen om geven en vertel ze het gewoon.
4. Je hebt maar twee dingen nodig voor een start-up. Een goed idee en medeoprichters.
5. Als je een goed idee hebt bedacht moet je een stap terugnemen. Houd het simpel.
6. 3 dingen. De beste ideeën zijn zij projecten. Draai je mind om. Leer veel over dingen die belangrijk zijn. Werk aan problemen waar je interesse voor hebt. Werk samen met mensen waar je om geeft en die je respecteert.


 

Build a product, talk to users

 

Tijd

Je moet veel tijd hebben. Tijd om met passie te werken aan je idee.

Probleem

Wat is het probleem wat je met jou idee oplost? Welke relatie heb ik met het probleem? Heb ik passie voor het probleem? Hebben andere mensen ook dit probleem? Wie zijn deze mensen.

How to start

Leer veel over het onderwerp en het probleem. Wordt zo een expert over het onderwerp. Bepaal de verschillende segmenten van je doelgroep en maak een storyboard over de ideale gebruikerservaring.

Makkelijk product

Begin eerst met een minimaal voldoende probleemoplossend product. Test dit product en bouw het later verder uit.

De eerste gebruikers

De eerste gebruikers ben jezelf en de mensen dicht om je heen zoals familieleden. Online community’s en lokale community’s

Customer feedback

Je moet een goede helpdesk hebben. Je moet klanten vragen om feedback. Kijk naar kwalitatieve en kwantitatieve informatie. Blijf vragen naar het waarom. Blijf er altijd op bedacht dat mensen ook niet de waarheid kunnen vertellen. Willekeurige mensen die jou niet kennen zijn het eerlijkst over jou product. Vooral als er een prijs bij wordt vermeld.

Pas je product aan.

Vraag aan je testgebruikers welke specificaties of functies zij vinden ontbreken aan jou product. Ga hier dieper op in en kom er achter waarom ze vinden dat deze functie op jou product moet zitten.

Wees snel

Lanceer je product zo snel mogelijk. Er zal altijd iemand zijn die jou idee steelt en wegloopt met het succes.

Sticky

Je product moet blijven plakken bij de gebruikers

 


 

Building a product users love

 

Support driven development

Make the whole team do customer support
Creators = supporters
Voordelen:
De mensen die het hebben gemaakt kunnen ook de beste support geven (customer service). Hierdoor worden er ook sneller problemen ontdekt. Deze problemen kunnen dan sneller worden opgelost door het product te veranderen. Hierdoor zullen de customer support telefoontjes afnemen en zal je product steeds beter worden.

 


 

How to get started

 

Experiment with something simple.

“Cheap design. Just basic concept. Make it better in a later stage. If it hits of, you know you are on to something.”

Kijk welke programma’s je gebruikt om je product te gebruiken en verwerk deze programma’s in je product. (google maps). Doe eerst alles zelf. Door je eigen ervaringen weet je waar de problemen zitten en hoe je hier zelf een oplossing voor kan maken. Bijvoorbeeld voor distributie. Dan gebruik moet je het eerst zelf regelen. Later bouw je je eigen distributieprogramma vanuit je ervaringen.
Geef je klanten iets wat ze zullen herinneren. Iets wat buiten de boot valt. Iets wat opvalt. Iets anders iets origineels. Wees altijd beschikbaar met customer service. Zoek de klanten zelf op en ga met ze in gesprek. Bouw een community op.
Noodzaak is de moeder van alle uitvindingen. You’ll find a way to make it work.
Verzin een verhaal voor de pitch van je nieuwe product. Het hoeft niet een origineel verhaal te zijn. Alleen origineel genoeg. Krijg je verhaal in de media. Blijf je verhaal regelmatig vertellen. Iedere keer een nieuwe hoofdstuk in de vorm van een nieuwe feature of ontwikkeling.

 


 

How to raise money

 

 

Je moet aan een investeerder in één zin kunnen beschrijven wat je product doet. Je moet hem in één zin kunnen over halen om geld te investeren in je bedrijf. Mensen investeren alleen n iets waarvan ze weten wat het is. Je moet deze zin goed oefenen zodat je hem op elk moment en op iedere plaats direct kan vertellen aan een potentiële investeerder. Je moet zorgen dat je vertrouwen schept tussen jijzelf en de investeerder. Zorg ook altijd dat je alles zwart op wit op papier hebt staan.

What are the wright investors?

 


 

Business model canvas

 

De business model canvas is te gebruiken als tool om bedrijven te bedenken of te ontwerpen Je moet het zien als een schilderij dat nooit af is. Het verandert steeds een beetje. Je kan het telkens opnieuw invullen. Het is een dynamisch model. Als aan de ene kant iets verandert dan moet aan de andere kant ook iets veranderen.
Bestaande uit:

Rechterkant

Welke waarde creëer je?
Voor wie creëer je de waarde?
Hoe krijg je die waarde naar de persoon waarvoor je waarde creëert?

Linkerkant

Hoe gaan we het doen?
Wat hebben we nodig om waarde te creëren?

Value propositie
Wat is de waarde die mijn product of bedrijf moet creëren voor klanten?

Customer segments
Wat is je doelgroep?
Welke verdeling kan je maken in je doelgroep?
Customer relationships
Hoe krijg je klanten
Hoe houw je je klanten
Revenue streams
Wat moet geld opbrengen?
Wat willen ze betalen?
Hoe willen ze betalen
Channels.
Hoe bereik je je klanten?
Welke kanalen gebruik je om je klanten te bereiken. (Digitaal en fysiek)
Cost streams
Wat zijn de kosten die ik moet maken om waarde te creëren?
Key resourses
Welke bronnen heb ik nodig om waarde te creëren? (fabriek, kantoor)
Key activities
Welke activiteiten zijn nodig om waarde te creëren voor de klant?
Welke activiteit creëert waarde voor de klant?
Key partners
Met welke partners kan ik mijn businessmodel meer kracht bij zetten?
Kan ik strategische partnerships afsluiten?

business_model_canvas_poster


 

Legal and accounting

 

Je hoeft niet alle detail te weten maar wel de basis.

Georganiseerd te werk gaan. Houd je documenten goed bij. Archiveer alles. Houd vooral de uitgaven goed in de gaten. Je moet dit kunnen verklaren aan de investeerders.
De executie van een idee is meer waard dan het bedenken van een idee. Denk hieraan bij het verdelen van de winst tussen jou en de medeoprichters.


 

Sales en marketing

 

Jij bent zelf de beste verkoper omdat jij het meeste passie hebt voor het product. Jij hebt het product met passie gemaakt dus kan je het ook met passie verkopen. Je hoeft hier geen mensen voor aan te nemen.
Zoek de doelgroep op via conferenties. Op conferenties komen vaak de zelfde soort mensen bij elkaar. Je moet dus de juiste conferenties zoeken met de juiste doelgroep.
30 seconden Pitch: Wat doet je bedrijf? Hoe groot is de markt? Hoe snel verander je mee? Je moet groei cijfers vermelden.
Overtuig de investeerder ervan dat jij snel groeit.

 


 

Guy Kawasaki

The art of the start